Isnin, 1 Jun 2009

KENINGAU SEKEJAP.

Hari ni aku kg.Bayangan, kekeningau.Tempat mentuaku tinggal.Kg.Bayangan adalah kawasan perkampungan yang cemerlang dalam Gerakan Daya Wawasan.Sering memenangi pertandingan di peringkat negeri dan kebangsaan.Memang cantik dan menarik.Ada resort,cafe dan pelbagai lagi.Masyarakatnya ramai dusun islam.Mereka hidup dalam harmoni dan saling bantu membantu.Penduduknya terdiri daripada kakitangan kerajaan , kontraktor, bekerja sendiri ,guru, petani dan sebagainya.Penduduk di sini sudah ramai yang berkelulusan menara gading.Cukup membanggakan.
Sebelum ke keningau ni, aku sempat melawat kandang kambing di Papar,kepunyaan seorang kawanku yang juga banyak memberikan idea bernas tentang penternakan. Namanya Abd Razak,. lebih dikenali sebagai spark. Tapi dulu ia lebih di kenali dengan "peranak kampung.Dia ku anggap sedang menuju ke arah usahawan yang berjaya.Kandangnya tak lah hebat sangat tetapi penuh dengan kambing yang sihat dan gemuk.Memang banyak. Yang hebat lagi, setiap bilik kandang itu semuanya ada anak kambing yang baru lahir.Dia menjalankan transit farm.PALING HEBAT LAGI, SEPANJANG AKU DI SITU AKU TAK MENDENGAR KAMBING MENGEMBEK.TAKJUB AKU.
Di sebelahnya ada reban itek .Sehari iteknya bertelur 50 biji telur. yang unik tu, kolam tempat itek tu berenang tu hanya sebesar tutup tangki sahaja. Tak percaya ya . Ya. akupun dulu pernah pelihara itek tapi aku ada kolam yang besar. Yang syok tu,masuk reban itek tu tak bau langsung.Bersih. Ada jua ayam kampung tapi tak banyak.
Yang hebat lgi tu dia dah memproses makanan sendiri.Proses makanan kambing dan itek .Itu sebablah aku datang ,nak belajarlah ni. Dah ada idea tapi aku kena mulakan selepas satu projekku sekarang ini terlaksana. Memang mahu buat jua...Sekarang ni aku tengah membeli zing spandek.Esok aku terpaksa memecut kekk.Banyak urusan. tak tahu dapat selesaikah tidak.
Esok aku sambung lagi...mengantuk aku.

4 ulasan:

  1. Cerita menarik la bro...jadi kambing sapa jaga...? kurus nanti kambing rindu kat tuan dia...!

    BalasPadam
  2. Uina...lama sia nda pigi situ...kg bayangan. bini sia tinggal situ bah dulu 2 bln masa mengajar di sk pekan..huhuhu..sia slalu la pigi sana masa dia di sana tu.

    BalasPadam
  3. ya lah. bini gua orang situTapi aku semalam saja.Hantar sbb bini masuk belajar dimaktab keningau.Banyak urusan ku dikg belum selsesai lagi.

    BalasPadam
  4. tak ust.Aku sekejap saja.Projek tengah on ni.aku terpaksa bekejaa sana sini sebelum aku melancung sabtu ni.

    BalasPadam